15. prosince 2022
Co je responzivita webu a jaké jsou její výhody?
Přečtete za 3 minuty
Ačkoli se to zdá v dnešní době skoro neuvěřitelné, pravdou je, že mnoho webových stránek stále není responzivní. Firemní weby nevyjímaje. Možná vás ani nenapadlo, že kvůli neresponzivnímu webu můžete ztratit velkou část svých zákazníků. Pojďme se tedy na responzivitu podívat z blízka. Co to je, proč je responzivita důležitá a v jaké fázi tvorby webu na ni myslet?
Responzivní web – co to je?
U responzivního webu, nebo responzivního webdesignu je zajištěna optimalizace stránek pro různé typy zařízení. Jinými slovy responzivita zajišťuje kvalitní zobrazení na všech zařízeních, jak na klasickém stolním počítači, tak na mobilu, tabletu nebo notebooku.
Správně vytvořený responzivní web rozezná rozměry zařízení, resp. displeje, na kterém se zobrazuje, a přizpůsobí podle toho daný obsah. Uživatel proto vše vidí přehledně na jedné obrazovce. Text nepřetéká do stran, vše je na svém místě, web je srozumitelný a nabízí příjemný uživatelský zážitek.
4 hlavní výhody responzivního webu
Je obecně známé, že návštěvy webů z mobilních zařízení za poslední léta prudce stouply. Statistiky mluví přibližně o 50 % návštěv z mobilů a tabletů. Toto procento navíc neustále roste. Je tedy jasné, že moderní webové stránky se bez responzivity neobejdou. Jaké jsou přesně výhody?
- Čitelnost: Responzivní web je uživatelsky mnohem přívětivější. Obsah je přístupný z jakéhokoli zařízení, a tedy si jej může pohodlně prohlédnout a přečíst každý návštěvník.
- Oblíbenost ve vyhledávačích: Pokud váš web není responzivní, nebude se zobrazovat na prvních příčkách ve vyhledávání. Google totiž upřednostňuje weby s responzivním obsahem, v SEO rankingu tím pádem mají výrazně navrch.
- Investice do budoucna: V případě, že na trh přijde nový rozměr displeje, nebo jakékoli nové elektronické zařízení, vy můžete zůstat v klidu. Responzivní web není už třeba upravovat, jeho obsah je nezávislý na nových typech zařízení.
- Více návštěv na webu: Je dokázané, že zhruba 40 % lidí opustí neresponzivní web, pokud vyhledávají na mobilních zařízeních. Je velká škoda přijít o všechny tyto potenciální zákazníky.
Ukázka z praxe: Líbí se vám, když na některých webech můžete kliknout na telefonní číslo a rovnou na něj volat ze svého mobilu? Tuto možnost by vám web, který není responzivní, nikdy neumožnil.
Responzivita začíná už u návrhu webu
U responzivity platí, že je na ni třeba myslet už od samého začátku. U menších prezentací se responzivita dá řešit až za pochodu během kódování a implementace webu. U složitějších webů se ale rozhodně vyplatí připravit si mobilní náhled už při tvorbě webdesignu. Důvod je jednoduchý, nebude vás pak čekat nemilé zjištění, že se grafické prvky zobrazují úplně jinak a jinde, než jste si původně představovali.
TIP: Při tvorbě webdesignu vždy žádejte od svého dodavatele o návrh webdesignu pro mobily (a úplně ideálně i pro tablety). Nespoléhejte na to, že se to v mobilu „nějak poskládá“. Chtějte vědět, jak přesně vše bude vypadat.
Někdy se totiž stává, že grafik i přes své nejlepší vědomí a svědomí navrhne krásný design jako ušitý pro desktopová zařízení. Už mu ale nemusí dojít, že některé prvky na mobilu prostě podobně zobrazit nelze. Vás pak čekají zbytečné náklady za dodatečné úpravy. K tomu ztratíte drahocenný čas řešením, jak z toho ven.
Tvoříme jen 100% responzivní weby
V Digiverse tvoříme weby vždy plně responzivní. Podle potřeb klienta a na základě specifik každého projektu připravujeme návrhy webdesignu pro velké desktopy, malé laptopy, mobily i tablety. Samozřejmostí jsou i konzultace ohledně toho, jak se jednotlivé sekce a stránky budou chovat. Vše diskutujeme společně s našimi programátory a umíme tak navrhnout řešení, které je ideální jak z uživatelského tak technického pohledu.