14. listopadu 2022

Co dělá copywriter a jak poznat toho správného

Co dělá copywriter a jak poznat toho správného

Přečtete za 5 minutPřečtete za 5 minut

Tvrzení Billa Gatese, že obsah je král, asi nikdo vyvracet nebude. Kvalitní, smysluplný a poutavý text doprovází každou kvalitní značku. Kdo ale pro vás obsah může vytvořit? Co vše zahrnuje práce copywritera a jak poznáte toho pravého?

Co je to copywriting

Řekněme si nejdříve něco o copywritingu. Jde o obor, který se věnuje tvorbě reklamních a marketingových textů. Jejich cílem je podpořit prodej výrobků a služeb.

Copywriter je pak profesionál, který umí vytvořit právě takové texty, které zaujmou a prodávají. “Kopík” dokáže oslovit tu správnou cílovou skupinu, vyzdvihne veškerá pozitiva, zaujme čtenáře, a přispěje tak k nákupu vašeho produktu nebo služby. Nejde v žádném případě o člověka, který bezhlavě tvoří stránky a stránky textu. Nejde ani o blogera, spisovatele nebo novináře. Copywriter má prostě jasný cíl,  prodejně podpořit značku, a k tomu využívá také určité své znalosti.

O čem copywriter píše

Rozhodně je dobré vědět, co vše pro vás copywriter může napsat. Každý se může specializovat na různá odvětví, obecně se na něj ale můžete obrátit, pokud potřebujete:

  • Navrhnout „claimy” – tedy různé slogany a názvy pro váš produkt nebo značku.
  • Napsat texty pro reklamu – které jsou chytlavé a vzbuzují zájem i důvěru.
  • Vytvořit texty na webové stránky – a to od nadpisů, podnadpisů, všech popisků a samotných textů až po patičku.
  • Pravidelně psát blogové články – které mají opravdovou informativní hodnotu a čtenář se k nim rád vrací.
  • Napsat tiskové zprávy, PR články, firemní newsletter – strukturovaně, poutavě a přehledně.
  • Vytvářet příspěvky na sociální sítě – což zahrnuje dobře znát svoji cílovou skupinu a psát přesně podle jejího gusta.
  • Umět vytvořit texty pro různé prezentace, katalogy, kampaně a mnoho dalších marketingových materiálů.

Možná si říkáte, dobře, ale tohle vše si můžeme ve firmě napsat sami, to přece zvládneme. Pokud máte pravdu, je to jedině dobře. Ve chvíli, kdy na tvorbu textů ale nemáte dostatečný prostor, raději si najděte profesionála.

Jak poznáte dobrého copywritera

Za nás platí pár jednoduchých pravidel, podle kterých hned na začátku poznáte, zda mluvíte se zkušeným „copíkem”. Základními znaky jsou, že copywriter:

Vyptává se a naslouchá

Prvním krokem zkušeného copywritera je to, že se důkladně seznámí s vašimi potřebami, záměrem, podrobně se vyptá na cílovou skupinu, vaše největší výhody a také na konkurenci. Zároveň si od vás vyžádá klíčová slova. Veškeré informace totiž využije při psaní. 

Texty splňují jednoduchá pravidla

Ukázky textů, které vám copywriter automaticky nabídne, jsou strukturované. Vyznáte se v nich, nic vás při čtení nezarazí, vše plynně navazuje. Text je zároveň naformátovaný. Důležité informace jsou označeny tučně, přímá řeč je v uvozovkách a kurzívou. Odstavce nejsou moc dlouhé a odrážek není více jak 7 pod sebou.

Umí gramatiku a používá důvěryhodné zdroje

Pokud v ukázkovém textu najdete překlep nebo dokonce gramatickou chybu, spolupráci vůbec nezačínejte. Důležité jsou i takové detaily jako správné české uvozovky nebo rozeznání spojovníku od pomlčky. Samozřejmostí je pak to, že znáte použité zdroje a víte, že se na ně můžete spolehnout.

Zná základy SEO

Dobrý copywriter píše hlavně pro lidi, ne pro Google nebo Seznam. Hlavním cílem je to, aby měl čtenář chuť a důvod číst až do konce. I tak by ale měl brát v úvahu SEO, tedy optimalizaci pro vyhledávače. V praxi to znamená, že by měl brát v úvahu klíčová slova a přirozeně je v textu využít. Znalost nadpisů H1, H2, dalších podnadpisů a meta tagů je také rozhodně žádoucí.

Texty od Digiverse

V Digiverse jsme napsali už tisíce stránek různých textů. Soustředíme se především na webový copywriting a texty pro sociální sítě. Umíme ale vymyslet i chytlavý slogan, blogové články, tiskové zprávy nebo newslettery. Myslíme si, že nejlepší vizitkou jsou ukázky vlastních prací. Pokud tedy hledáte někoho, kdo vám pomůže s tvorbou textů pro vaši značku, napište nám nebo zavolejte. Rádi se s vámi sejdeme osobně nebo online a naše texty vám představíme. Také vám řekneme, jaké výsledky a benefity našim klientům přinesly. Uvidíte, že mít po ruce kvalitního copywritera se rozhodně vyplatí. Ušetří vám totiž mnoho času, peněz a podpoří vaše prodeje.